004369911060985

 

Romantikus kapcsolatot fenntartani egy virtuális világban? Jelenség, amely egy európai számára cseppet bizarrnak tűnik.

Legalább is számomra. Éppen ezért meglepetten olvastam Francesco Fondi írását a The Japan Timesban, amelyben arról számol be, hogy bár Japán jelenleg már nem uralja a videojátékok világát, van azonban egy újabb „őrület”, avagy inkább egy hobbi, amely lázban tart számos szigetországbeli fiatalt. Ennek a virtuális világban folytatott életet lehetővé tevő „játék” neve a LovePlus+.

Képzeljünk el három tüneményes, animébe beleillő karakter. Ők lennének Nene Anegasaki, Rinko Kobakayawa és Manaka Takane. Azok, akik a randizás e formáját szeretnék kipróbálni, nem kell mást tenniük, mint beszerezni egy Nintenod DS, vagy 3DS-t és kezdődhet is a románc a három említett „hölgy” valamelyikével. A játékban résztvevők például ha megbeszélnek egy randit a karakterükkel egy meghatározott időpontban, akkor azt a konzol érzékeli és a karakter sérelmezni fogja, ha a játékos nem lép be a játékba a megbeszélt időpontban. Ugyanez a helyzet, ha mondjuk a játékos elfelejtené felköszönteni a karakterét a születésnapján. Mert hogy mint a való világban, ezen csöppnyi karaktereknek is van születésnapjuk és a kitaláló igyekezett őket minél életszerűbb személyiségi jegyekkel ellátni, magukat a randikat pedig mindennapi szituációkba beleilleszteni. Tehát egy randi ebben a virtuális világban a játékosok számára a valóság érzetét kelti, általában egy középiskolában játszódik, ahol a játékos felvéve egy középiskolás diák szerepét chatel, flörtöl és mindennapi szituációkat él át a barátnőjével.

A játékot piacra dobó Konami ezáltal az emberi intimitást egy új szintre emeli. Akari Uchida, a játék kitalálója szerint a játéknak nincs semmi különösebb célja, csupán annyi, hogy a játékos a barátnőjével kommunikáljon és különböző randizási élethelyzeteket éljen át.

A 2009-es piacra dobás óta játék töretlen lelkesedésnek örvend rajongói körében, volt, aki virtuális szerelmét feleségül vette. Első olvasásra ez igencsak meglepőnek tűnhet. Gondolom, nem én vagyok az egyetlen, akinek kikerekedtek a szemei e hír hallatán. Azonban ahogy azt az alaszkai születésű etnográfus, Patrick W. Galbraith is magyarázza, ez egy olyan jelenség, amely annál többet rejt magában, mint hogy egyszerűen csak azt a következtetést vonjuk le a játékosokról, hogy furcsák. Mivel a játéknak a kimenetele nem meghatározható és a való időben történik, ezért sokkal inkább hasonlít egy kísérlethez, mint egy egyszerű Nintendo játékhoz. A játékosok erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy a virtuális kapcsolatuk jól működjön, szépen lassan saját magukon is változásokat tapasztalnak a való életben. Uchida szerint a játékosok a játék hatására egyre pozitívabban állnak a valóságos randi élethez, vagy javult a kapcsolatuk a feleségükkel, sokkal jobban odafigyeltek az öltözködésükre, illetve sokkal nyitottabbá váltak.

Vajon egy video játék képes elérni azt, hogy játékosai jobb emberré váljanak a való életben? Ennek a kérdésnek a szellemében szervezett a Konami Március 29.-én egy napos kiruccanást Nikkóba, hogy a játékot népszerűsítse. A negyven résztvevő a kedvenc karakterével együtt látogatott el a Szentélybe, a virtuális világ életéhez hűen iskolai uniformisba öltözve. Maga a helyszín egyébként megjelenik magában a játékban is, bővelkedik a különféle flörtölési lehetőségekben.

Az ötlet nem új keletű. Állítólag már a hatvanas években az USA-ban Joseph Weizenbaum a Massachusetts Technológiai Intézetben kifejlesztette Elizat, egy szoftvert, amellyel mint egy való személlyel lehetett kommunikálni.

Vajon ez a virtuális világ segíthet csökkenteni az amúgy magas hikikomori rátát Japánban? Kérdés, amely témában kutatás még nem igen készült. Azonban nem lehet a jelenséget csupán annyival lekezelni, hogy a felhasználók furcsa szerzemények, főleg egy olyan országban nem, ahol a társadalomtól szinte teljesen visszahúzódók aránya ilyen magas számokat ölt.

Forrás: Francesco Fondi, The Japan Times

http://www.japantimes.co.jp/life/2014/04/07/digital/a-day-trip-date-with-the-virtual-romantics-of-new-loveplus/#.U0pEzFWSw7g

http://www.konami.jp/products/newloveplus/

http://otakudepot.com/blog/2010/10/12/would-you-love-plus/